Saturday, August 15, 2009

Dua Bergu Mara , Chong Wei Kecundang

ZAKRY (kanan) dan Fairuzizuan tewaskan pasangan
Korea, Woo Cho-Seong Yoo 17-21, 21-12 21-14, malam tadi.

  • Kuncoro musnah laluan Chong Wei ke separuh akhir

CERITA duka ciptaan Sony Dwi Kuncoro terus menghantui tonggak utama negara, Lee Chong Wei, yang sekali lagi dikecewakan pemain Indonesia itu pada Kejohanan Badminton Dunia, kali ini di Hyderabad, semalam. Kehampaan itu hadir angkara kekalahan 16-21, 21-14, 12-21 pada suku akhir di Stadium Gowchi Bowli, mengulangi kekecewaan tumbang di pusingan ketiga ketika saingan berprestij itu dilangsungkan di Kuala Lumpur, dua tahun lalu.

Malah penyingkiran Chong Wei memalapkan apa yang seharusnya jadi hari gemilang skuad negara selepas dua beregu, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong serta Fairuzizuan Tazari-Mohd Zakry Latif melangkah ke separuh akhir. Kien Keat-Boon Heong berdepan tentangan sengit pasangan Amerika Syarikat yang juga juara dunia 2005, Howard Bach-Tony Gunawan tetapi berjaya bangkit untuk mencatat kemenangan 22-20, 13-21, 21-17. Fairuzizuan-Zakry pula kecundang 17-21 pada set pertama sebelum mempamer aksi lebih tenang untuk menang 21-12, 21-14 menundukkan lawan dari Korea Selatan, Gun Woo-cho-Yeon Seong-yoo.

“Memang dalam kejohanan besar seperti ini, akan ada beregu bukan pilihan yang bahaya dan itu dibuktikan Tony dan Bach. Pada set pertama, Boon Heong agak tertekan tetapi dia berjaya memperbaikinya. “Fairuzizuan pula gagal mengawal perasaannya pada set pertama selepas beberapa kali pukulan smashnya tersangkut di jaring. Saya bagaimanapun bangga kerana mereka mempunyai ketahanan mental untuk mengatasinya. “Kini, tumpuan utama ialah menyiapkan kedua-dua beregu itu untuk separuh akhir kerana masih ada dua halangan sebelum mampu mencapai sasaran,” kata ketua jurulatih beregu negara, Rexy Mainaky.
Cuma Chong Wei, selepas permulaan baik di set pertama, ibarat terpegun menerusi kemampuan Sony meraih lapan mata berturut-turut untuk mendahului 18-13 dan akhirnya menang 21-16.
Kebangkitan diusahakannya pada set kedua berjaya menerusi kemenangan 21-14 tetapi pergerakan kurang selesa selain siri pukulan kurang meyakinkan jadi penyumbang kekalahan 12-21 di set penentuan, sekali gus menghancurkan harapannya untuk muncul pemain sulung negara bergelar juara dunia.

No comments:

Post a Comment