Saturday, August 15, 2009

Trio Berbasikal Negara Catat Sejarah


AZIZULHASNI Awang, mencatat sejarah buat negara apabila menerajui dua lagi pelumba negara - Mohd Rizal Tisin dan Mohd Edrus Md Yunus - menggondol emas dalam acara pecut berpasukan dalam Kejohanan Lumba Basikal Asia (ACC) ke-29 di Samarinda, semalam. Ini adalah kejayaan pertama negara dalam acara itu selepas hanya menduduki tempat kedua di belakang China pada edisi sebelum ini di Jepun tahun lalu. Kali ini, Iran selaku pilihan di tempat kedua dan China, ketiga. Namun, Azizulhasni yang sebelum ini menjadi pelumba ranking pertama dunia dalam acara keirin, gagal memburu kemenangan hatrik dalam acara itu di ACC apabila sekadar menduduki tempat keempat.


“Saya agak kecewa gagal mempertahankan emas dalam acara ini dan akan cuba memburu emas dalam acara pecut 200 meter individu,” katanya yang menang emas dalam keirin dan 200m di Jepun tahun lalu. Namun, kekecewaan itu diubati Mohd Hafiz Sufian yang meraih pingat perak acara keirin di belakang pelumba Jepun, Kozunari Watanabe dan ketiga pelumba Iran, Mahmoud Farash. Terdahulu, pelumba wanita negara, Fatehah Mustafa, melakar pencapaian istimewa apabila meraih pingat pertama untuk Malaysia apabila menduduki tempat ketiga acara 500m ujian masa.



Biarpun gagal mengulangi pencapaian pingat perak dalam acara sama pada penampilan sulung di Kejohanan ACC ke-28 di Nara, Osaka, Jepun tahun lalu, namun prestasi Fatehah dilihat tetap mantap kerana dia sebenarnya berkayuh dalam keadaan demam. “Selepas Mini Olimpik, saya demam sehingga kini,” katanya di Velodrom Tenggarong, Kalimantan selepas mencatat masa 37.665 saat dalam perlumbaan dimenangi pelumba China, Gong Jinjie dengan masa 36.207s diekori pelumba Hong Kong, Lee Wai Sze, 36.659s.

No comments:

Post a Comment