Saturday, August 15, 2009

Latihan Penghidratan Penting Buat Atlet

UNTUK memastikan kesihatan yang sempurna serta prestasi fizikal yang baik, tubuh badan perlu dihidrat secukupnya. Jika tubuh badan kekurangan cecair, keletihan dan kelesuan akan berlaku.
Sehubungan itu, strategi penghidratan yang betul penting terutama kepada para atlet bagi membantu mereka mencapai prestasi cemerlang dalam apa jua aktiviti sukan.
Ketua Kluster Gaya Hidup Sihat, Institut Perubatan dan Pergigian, Universiti Sains Malaysia, Profesor Dr. Rabindarjeet Singh berkata, ramai atlet tidak faham bahawa pengambilan cecair yang tidak mencukupi semasa bersenam atau bersukan akan menyebabkan penyahhidratan sukarela di mana atlet mungkin telah menghampiri peringkat keletihan walaupun tidak berasa haus.

Menghilangkan cecair badan

"Memandangkan sukan-sukan utama di Asia biasanya diadakan dalam suasana panas dan lembap dengan suhu kira-kira 29-31 darjah Celsius dan paras kelembapan di sekitar 70-90 peratus, bersukan dalam persekitaran ini boleh menghilangkan cecair badan sebanyak satu liter sejam.

"Ini boleh membawa kesan buruk kepada keadaan selular badan di mana penyahhidratan dan hipertermia boleh menjejaskan prestasi mental dan fizikal," katanya pada Seminar Penghidratan Sukan dan Pemakanan 100PLUS di Kuala Lumpur baru-baru ini.
Tambah beliau, para atlet terutama sekali di kawasan tropika, perlu mengganti cecair yang hilang akibat berpeluh, bukannya menunggu sehingga kehausan.

"Cecair penghidratan semula mesti mengandungi cukup natrium bagi mengekalkan rangsangan kehausan serta menggalakkan pengekalan cecair yang diambil," jelasnya.
Tambah Dr. Rabindarjeet, penghidratan semula perlu selepas mana-mana aktiviti sukan yang mengeluarkan peluh. Ini bermakna, menggantikan peluh yang telah hilang dan menambah sedikit lagi cecair bagi peluh yang akan hilang seterusnya.

Sekiranya tempoh pemulihan agak panjang (24 jam atau lebih), penghidratan semula tidak diperlukan dengan segera walaupun ramai yang minum apabila berasa haus.
Sekiranya satu lagi sesi latihan diadakan dalam masa beberapa jam, penghidratan semula akan membantu prestasi. Cecair penghidratan semula perlu mengandungi karbohidrat bagi membantu menambah glikogen dan garam yang hilang akibat berpeluh.

''Kegagalan mengganti cecair yang hilang akan menjejaskan fungsi fisiologi tertentu seperti keupayaan untuk bersenam, kesukaran daya tumpuan, kekurangan kewaspadaan, peningkatan simptom sakit kepala dan beberapa tindak balas yang lain.

''Oleh itu, adalah penting agar setiap individu mempunyai cukup cecair dalam badan sebelum memulakan satu-satu rutin bagi mengelak penyahhidratan di samping memudahkan senaman dan latihan,'' ujarnya.
Sementara itu, Ahli Sains Pertahanan, Pertubuhan Sains Pertahanan Makmal Kebangsaan (DSO), Singapura, Dr. Jason Lee Kai Wai memberitahu, ramai yang tidak sedar akan kesan penyahhidratan.

"Penyahhidratan yang sedikit pun boleh menjejaskan fungsi badan dan keupayaan prestasi kita. Itu sebabnya pengambilan minuman sukan seperti 100PLUS perlu digalakkan semasa latihan berkali-kali bagi membantu penyesuaian latihan danmeningkatkan prestasi latihan berbanding air,'' ujarnya.

No comments:

Post a Comment