Sunday, August 16, 2009

Masuk Angin Keluar Asap...!



Kien Keat-Boon Heong, Fairuzizuan-Zakry gagal penuhi impian 1Malaysia

DETIK membawa pulang gelaran dunia belum menjelma buat negara apabila kedua-dua beregu harapan, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong dan Fairuzizuan Tazari-Mohd Zakry Latif, tersungkur di Hyderabad, semalam. Corak permainan kemas dan bersemangat pada awalnya gagal dikekalkan sehingga ke penghujung untuk kedua-dua gandingan negara itu tersingkir daripada Kejohanan Badminton Dunia selepas pertentangan sengit tiga set.
Lantas, Stadium Gowchi Bowli jadi saksi terbaru kekecewaan skuad negara yang masih tercari-cari gelaran sulung sejak edisi sulung kejohanan itu, 32 tahun lalu. Fairuzizuan-Zakry yang paling awal menjelmakan harapan apabila berjaya menangani tentangan beregu China, Fu Haifeng-Cai Yun untuk menang set pertama, 21-18. Tetapi di sebalik kesungguhan yang terus bernyala, lawan daripada negara Tembok Besar China itu enggan mengalah pada set kedua untuk mata demi mata disaingi sehingga kedudukan 22-22.


Di akhirnya, Fairuzizuan-Zakry kecundang 22-24 pada set kedua dan tumpuan yang terjejas akibat kekecewaan itu dimanfaatkan Haifeng-Cai Yun dengan sebaik mungkin untuk menang 21-15 pada set ketiga dan menamatkan pertentangan selama 57 minit itu. Di gelanggang berbeza ketika itu, Kien Keat-Boon Heong, turut membayangkan bakal ada wakil negara ke perlawanan akhir selepas menang 21-16 pada set pertama ke atas beregu Korea Selatan, Lee Young Dae-Jung Jae Sung. Tetapi beberapa siri kesilapan menyaksikan gandingan Korea Selatan itu bangkit untuk menang 21-14 pada set kedua dan memaksa debaran berterusan di set penentuan. Berbeza dengan Fairuzizuan-Zakry, Kien Keat-Boon Heong berjaya memberi tentangan sengit dan dua kali bangkit selepas ketinggalan untuk memaksa penentuan dius selepas terikat 20-20.

Tetapi sayangnya, Young Dae dan Jae Sung jelas punya ketahanan mental lebih ampuh untuk bijak menangani tekanan pada situasi genting itu dan berjaya meraih dua mata diperlukan buat menjamin langkah ke aksi kemuncak, hari ini.

No comments:

Post a Comment