Thursday, August 13, 2009

BEKAS JUARA BERPELUH


KAPTEN Jerman, Michael Ballack (tengah), Schweinsteiger (kiri)
mengucap tahniah kepada Klose selepas menjaeingkan gol kedua.


LONDON: Bekas juara, Jerman dan Perancis masing-masing memungut mata penuh selepas bergelut dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia, awal pagi semalam. Jerman menewaskan Azerbaijan 2-0 untuk mendahului empat mata dalam saingan Kumpulan 4 manakala Perancis berhempas pulas menundukkan Faeroe Islands 1-0 di gelanggang lawan. Jaringan daripada Bastian Schweinsteiger dan Miroslav Klose di Baku memberi Jerman tiga mata dan kini sudah mengutip 19 mata daripada tujuh perlawanan dengan Russia di tempat kedua berbekal 15 daripada enam perlawanan.

Russia harus merapatkan jurang pendahuluan itu kepada satu andai dapat menewaskan Liechtenstein di tempat sendiri pada 5 September ini. "Misi kami adalah untuk menang dan kami berjaya melakukannya," kata jurulatih Jerman, Joachim Loew. "Tetapi Jerman tidak beraksi pada satu tahap tertinggi." Andre-Pierre Gignac menyumbat gol tunggal untuk Perancis pada minit ke-42 menewaskan lawan kerdil, Faeroe Islands dalam Kumpulan 7 di Torshavn. Walaupun mengutip mata penuh, anak didik Raymond Domenech itu masih lima mata di belakang Serbia yang bermain kurang satu perlawanan.

"Ia sentiasa masalah sama anda harus menjaringkan gol. Kami mencipta banyak peluang tetapi seperti apa saya katakan sebelum ini tiga mata adalah penting," kata Domenech. Dalam perlawanan lain, dua gol daripada Ivica Olic membantu Croatia mengatasi Belarus 3-1 untuk mengukuhkan kedudukan tempat kedua di belakang England dalam Kumpulan 6.

No comments:

Post a Comment